Bratislava – Šetriť počas jazdy sa dá nielen s úspornými turbodieselami, alebo hybridmi. Menej rozšírenou, no celkom rovanko vhodnou alternatívou je pohonom na autoplyn LPG.

Najskôr trošku teórie - autoplyn LPG je ekonomické alternatívne motorové palivo šetrné k životnému prostrediu. Je zložený predovšetkým z propánov a butánov, horí rýchlo a čisto. Pri spaľovaní vytvára nízky obsah škodlivých látok a tým sa významne obmedzuje vylučovanie znečisťujúcich látok do ovzdušia. V porovnaní s inými palivami so zohľadnením pomeru komfort/cena a pre vysokú pridanú hodnotu nezávislosti je využitie tejto energie veľmi priaznivé. Autoplyn nekontaminuje vodu ani pôdu, obsahuje nulové množstvo síry a stáva sa ideálnym palivom pre zachovanie ekologicky čistého životného prostredia. Na rozdiel od zemného plynu (CNG), ktorého hlavná zložka je metán - skleníkový plyn, patrí LPG medzi najekologickejšie palivá na svete. Vyznačuje sa minimálnou uhlíkovou a emisnou stopou a minimálnymi dopadmi na zdravie obyvateľstva. Je výbornou alternatívou za používanie klasických pohonných hmôt. Má veľmi priaznivý vplyv na zníženie emisií v cestnej doprave. Taktiež neobsahuje komponenty spôsobujúce koróziu a preto neznehodnocuje súčiastky a motor vozidla. Počas výroby prechádza špeciálnymi čistiacimi procesmi, ktoré ho zbavia agresívnych látok, vody a mechanických nečistôt. Je obľúbený pre jeho výraznú cenovú úsporu prevádzkových nákladov. Je jedinečný svojou čistotou, ktorá ho zaraďuje medzi vysoko kvalitné palivá. Oktánové číslo tohto produktu sa pohybuje medzi 92 až 94 oktánov. Je to najvyššia hodnota dostupných zmesí propánov a butánov. Autoplyn sa pre naše klimatické pásmo vyrába v dvoch druhoch, ktoré sa odlišujú pomerom propánu a butánu. Jednotlivé druhy sú k dispozícii podľa ročných období.

Takmer ich nevidno

Úpravy na testovanej Škoda Octavia boli takmer nebadateľné. Nádrž na plyn LPG s objemom 44 litrov bola ukrytá vo vaničke pôvodne určenej pre rezervné koleso. Napĺňa sa podobne ako benzín, dokonca aj tankovací otvor je umiestnený hneď vedľa otvoru na benzín. Je treba len namontovať medzikus (zvlášť pre Slovensko a iný pre EÚ). Maličké ovládanie prepínania LPG a benzínu je umiestnené pred radiacou pákou – nenápadné a funkčné riešenie. Umožňuje komfortné prepínanie medzi plynom a benzínom, pričom štyri modré LED diódy ukazujú stav náplne nádrže, červená svieti keď je nádrž prázdna. Motor 1,6 MPI spaľujúci len benzín už v aktuálnej Octavii nekúpite, dostanete ho iba vo verzii Octavia Tour. Spotreba benzínu je samozrejme o čosi nižšia, ako spotreba plynu. Nám sa počas testu pohybovala okolo hodnoty 7 l/100 km. Výrobca udáva, že spotreba plynu je 9,2 l/100 km. Hoci za LPG zaplatíte pri tankovaní asi len polovičnú cenu ako za benzín, aj tak si treba si dobre zvážiť, či vám stojí prípadná prestavba, alebo nákup nového auta na LPG za to. V zásade však platí - nevýhod je málo. Výkon motora je iba mierne nižší a slabšiu akceleráciu sme prakticky vôbec nepociťovali. Pozitívom počas jazdy bol aj pocitovo tichší a pokojnejší chod motora. Batožinový priestor má Octavia LPG tak isto veľký ako bežná verzia, aj jazdné vlastnosti sú rovnaké, ako pri vozidle jazdiacom len na benzín. Riadenie by mohlo byť trošku priamejšie, zato podvozok dobre tlmí nerovnosti, pomáhajú mu aj “komfortné” 16 palcové kolesá. Škoda len, že Škoda s týmto motorom ponúka len “päťkvalt” - v dnešnej dobe je to už málo. Zvýhodnená výbava Family XL ponúkala mechanickú klimatizáciu, rádio Swing s MP3, ESP a šesť airbagov a elektrické ovládanie všetkých okien. Jedinou nevýhou tak zostáva nemožnosť parkovania v uzavretých podzemných garážach a o trochu vyššia nákupná cena vozidla.

Škoda Octavia Family XL 1,6 MPI LPG

motor: 4-valcový benzínový | objem: 1595 cm3 | výkon: 75 kW (102 k) pri 5600 ot/min (72 kW/98 k LPG) | krútiaci moment: 148 Nm pri 3800 ot/min (144 Nm LPG) | prevodovka: 5-stupňová manuálna | pohotovostná hmotnosť: 1270 kg | maximálna rýchlosť: 190 km/h (186 km/h LPG) | zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 12,8 s (13 s LPG) | rozmery: (d/š/v): 4572/1769/1462 mm | rázvor: 2578 mm | priemerná spotreba: 5,7 l na 100 km (9,2 l/100 km LPG) | emisie CO2: 169 g/km (149 g/km LPG) | batožinový priestor: 560 litrov | objem nádrže: 55 litrov (44 litrov LPG) | rozmery pneumatík: 205/55 R16

Cena (základ/test): 16 819/20 353 eur

autor: Michal Bednár, foto: Ivan Karlík